Pirkanmaan Kokoomusnaisten kannanotto: Turvallista joulua

10.12.2019

Kannanotto jouluksi 10.12.2019

TURVALLISTA JOULUA

Joulu on mielikuvissamme perheen ja lasten lämmin juhla. Valitettavasti todellisuudessa se ei ole sitä aina. Joka joulu lukuisissa perheissä tilanne kriisiytyy jopa väkivaltaiseksi.

Väkivaltaisesta tilanteesta on aina päästävä turvaan. Tätä tarkoitusta varten on luotu turvakotijärjestelmä. Turvakotiin voi hakeutua kuka tahansa lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeva riippumatta sukupuolesta, iästä tai asuinpaikasta. Turvakotiin ei vaadita lähetettä tai maksusitoumusta. Turvakodissa oleskelu ja siellä tarjottu tuki ja neuvonta ovat asiakkaalle maksuttomia.

On tärkeää, että jokaisessa maakunnassa on vähintään yksi turvakoti, jonne on mahdollista päästä nopeasti suojaan väkivallalta. Harvaan asutuilla seuduilla tarvitaan myös niin sanottuja etäpisteitä, jotka ovat 1-2 paikkaisia ja tarjoavat rajoitetumpaa neuvonta- ja ohjauspalvelua.

Turvakoteja ylläpitävät yleishyödylliset yhdistykset, kuten Ensi- ja turvakotien liitto sekä sen paikallisyhdistykset, jotka tuottavat varsinaisen palvelun. Nykyisin merkittävä osuus rahoituksesta tulee valtiolta ja turvakotien toimintaa koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Tulevan vuoden budjetissa osoitetaan turvakodeille kahden miljoonan euron lisärahoitus. Aika näyttää, onko lisäsatsaus riittävä. Joka tapauksessa turvakotien perusrahoitus sekä turvakotiverkoston kattavuus on turvattava.

Turvakodin pitää olla hädän hetkellä tavoitettavissa, myös rahattomalle ja kielitaidottomalle, välimatkasta ja vuorokaudenajasta riippumatta. Tietoa turvakodeista tulee jakaa aktiivisesti jo neuvolavaiheessa sekä myös some-kanavissa.

Pirkanmaan Kokoomusnaiset toivottaa kaikkiin koteihin rauhaisaa ja turvallista joulua.

Lisätietoja:

Sari Strömsholm