Kokoomusnaisten liittokokouksen mielestä on korkea aika laittaa nuorten naisten perusteettomille pätkätöille piste. Nuorilla naisilla on miehiä suurempi riski ajautua erityisesti työuran alkuvaiheessa pätkätöihin, sillä työnantajat joutuvat usein tekemään kulisseissa riskiarviointeja nuorten naisten kohdalla mahdollisen perheen perustamisen vuoksi. On todettu, että pätkätöitä tekevät naiset hankkivat vähemmän lapsia ja ovat joutuneet lykkäämään lasten hankintaa sekä hankkivat toivomaansa vähemmän lapsia.
Vuosi 2012 on Euroopassa aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden teemavuosi. Onkin jo aika nostaa tärkein työurien pidentämisen este esille, toteaa Pirkanmaan Kokoomusnaisten puheenjohtaja Minna Talonen. Ongelma ei kohtaa vain ikääntyviä vaan myös nuoret ja aktiivi-ikäiset ovat usein ”väärän ikäisiä”. Erityisesti tämä koskee naisia. Nuori nainen ei ole uskottava. Ruuhkavuosina taas perhe on rasite tai uhka. Ja vanhuus yllättää jo vaihdevuosi-ikäisen. Tytöttelystä tai mummottelusta ei saa loukkaantua.
Ensimmäinen naistenpäivä sai alkunsa yli sata vuotta sitten Yhdysvalloissa tekstiilitehtaiden naisten työoloprotestista. Yli miljoona naista ja miestä osallistui ensimmäisen naistenpäivän viettoon vuonna 1911; naisille vaadittiin äänioikeutta, oikeutta julkiseen virkaan, työhön ja ammattikoulutukseen sekä syrjinnän lopettamista työelämässä.
Kokoomusnaisten varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikmanin mukaan ihmisoikeudet ja tasa-arvo eivät saa olla kaupankäynnin väline Afganistanin sovintoprosessissa. Vikman pitää tärkeänä, että kansainvälisen yhteisön vähentäessä sotilaallista läsnäoloaan Afganistanissa varmistamme, että naisten ja tyttöjen asemassa saavutetut parannukset eivät valu hukkaan ja naiset osallistuvat yhteiskunnan rakentamiseen.
Kokoomusnaisten Toivakka pitää eläkeiän nostoa välttämättömänä keinona pidentää työuria. Toivakka muistuttaa, että ihmiset elävät nykyään kauemmin ja terveempinä kuin ennen. Toivakka on kuitenkin huolissaan työmarkkinoilla esiintyvästä ikärasismista, jossa täysin työkykyiset ja työhaluiset ihmiset joutuvat työuraltaan pois aiemmin kuin haluaisivat.
Lämmin kiitos kaikille Sauli Niinistön vaalityöhön osallistuneille!
Vanha suomalainen sanonta toteaa, että vaatimattomuus on hyve. Vaalikampanjoinnissa liika vaatimattomuus voi kuitenkin jättää tärkeitä asioita kertomatta.
Kokoomusnaisten puheenjohtaja Lenita Toivakka kiittelee armeijan aloittamaa perheväkivallan vastaista koulutusta varusmiehille. Nuoret miehet ovat avainasemassa naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisessa ja mahdollisesti jo kotona opittujen väkivaltaisten mallien periytymisen ehkäisemisessä. Yli 70 % ikäluokasta suorittaa varusmiespalveluksen, joten koululaitoksen jälkeen puolustusvoimat tavoittaa suurimman osan ikäluokan miehistä. Toivakka uskoo, että koulutuksen avulla voidaan vähentää merkittävästi erityisesti naisiin kohdistuvaa väkivaltaa.
Kokoomusnaiset pitää Sauli Niinistöä parhaana mahdollisena presidenttinä Suomelle, koska Sauli elää niin kuin opettaa. Hän on aidosti ja pitkään on kantanut huolta erityisesti perheiden hyvinvoinnista sekä lasten ja nuorten syrjäytymisestä. Hän itse osallistuu syrjäytymisen ehkäisyyn Tukikummien kautta, joka tukee syrjäytymisvaarassa olevien nuorten opiskelu- ja harrastusmahdollisuuksia.