Lisää turvakotipaikkoja Suomeen

30.12.2022

Lomakauden päättyessä myös moni parisuhde päättyy. Valtaosa eroista on sopuisia. Valitettavasti liian moneen eromatkaan liittyy henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Euroopan neuvoston yleissopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta eli Istanbulin sopimus on ollut Suomessa voimassa vuodesta 2015. Sopimuksen toteuttaminen ja resursointi on edelleen puutteellista.

Arviolta kolmannes naisista ja noin viidennes miehistä on kokenut joskus elämässään fyysistä tai seksuaalista lähisuhdeväkivaltaa tai niillä uhkailua. Toistaiseksi vain kaksi prosenttia vakavaa terveyshaittaa kokevista hakeutuu turvakotiin. Valtakunnallisesti turvakotipaikkojen määrää on lisätty. Tästä huolimatta Suomi ei edelleenkään tarjoa riittävästi turvakotipaikkoja asukaslukuun suhteutettuna.

Lähisuhdeväkivallan uhrit ovat pääsääntöisesti naisia ja tekijät miehiä. Suomi on tilastollisesti EU:n toiseksi vaarallisin paikka naiselle. Samaan aikaan THL:n arvion mukaan 10 prosenttia lähisuhdeväkivallasta saatetaan poliisin tietoon eli valtaosaa ei tilastoida.

Pirkanmaan Kokoomusnaiset on ollut mukana tukemassa Pirkanmaan Suojakodin toimintaa. Suojakodin varat on säätiöity vuonna 2022 varsinaisen turvakotitoiminnan päätyttyä jo aiemmin. Toimintakentän ja toimijoiden kehitys ei vielä ratkaise kansallista turvakotipaikkojen vajausta. Tästä syystä Pirkanmaan Kokoomusnaiset vaatii edelleen panostuksia turvakotipaikkojen lisäämiseksi ja turvakotipalveluiden saavutettavuuden parantamiseksi.

Lisätiedot:

Rimma Ahonen