Kunnallisneuvos Irja Tulonen 80-vuotta

6.1.2023

Kunnallisneuvos Irja Tulonen täyttää 80-vuotta 6.1.2023. Hän on poliittisella urallaan toiminut kansanedustajana, Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana, kaupunginvaltuutettuna, Tampereen apulaispormestarina sekä lukuisissa Kokoomuksen ja Kokoomusnaisten luottamustehtävissä.

Tulonen valittiin eduskuntaan 1995 ja hän toimi kansanedustajana vuoteen 2007 asti. Kaupunginvaltuutettuna hän toimi vuodesta 1982 vuoteen 2021. Kaupunginvaltuutettuna Tulonen toimi sekä kaupunginhallituksen puheenjohtaja että oli yksi Tampereen ensimmäisistä varapormestareista, kun pormestarimalli otettiin käyttöön. Poliittisten luottamustehtävien lisäksi Tulonen on ollut hallituksen jäsen esimerkiksi Särkänniemi Oy:ssä ja Sara Hildenin Säätiössä.

Pirkanmaan Kokoomusnaisten toiminnassa Tulonen on ollut mukana 1980-luvulta asti. Hän on omalla toiminnallaan vahvistanut piirin yhteisöllisyyttä, osallistunut kädet savessa tapahtumien järjestämiseen ja mentoroinut poliittisesti nuorempia aktiiveita pyyteettömästi.

Helsingin Sanomat julkaisi 6.1.1993 Tulosesta henkilökuvan otsikolla "Lannistumaton nainen nousee Tampereen hierarkian huipulle". Tulonen aloitti tuolloin Tampereen kaupunginhallituksen puheenjohtajana. Juttun sitaateissa Tulonen korostaa avoimuutta, tietoa, työtä ja paneutumista tehtävään vaatimuksena onnistuneelle poliittiselle työskentelylle.  Menneitä vuosikymmeniä tarkasteltaessa voidaan todeta Tulosen johtaneen näiden toteuttamisessa omalla esimerkillään.

Pirkanmaan Kokoomusnaiset onnittelee kunnallisneuvos Irja Tulosta sydämellisesti merkkipäivän johdosta ja kiittää tähän mennessä kansanliikkeen eteen tehdystä työstä.